Gode råd
Vi har samlet en række gode råd til dig, der ønsker at søge LAG-puljen, eller som allerede har modtaget tilsagn om støtte, men endnu ikke har gennemført projektet.
Gode råd til ansøgningsfasen
- Kontakt LAG-koordinatoren inden du påbegynder en ansøgning
- For at kunne ansøge, skal du have MitID og en digital medarbejdersignatur, der er knyttet op på et cvr. nr.
- Læs og følg kvikguide til Tast Selv (ansøgningssystemet) og vejledningen til Appendix (bilagssystem). Du finder det HER
- Gå i gang med ansøgningen i god tid inden deadline. Du kan gå til og fra ansøgningen, blot du husker at gemme løbende. Det gør systemet ikke af sig selv!
- I ansøgningsskemaet skal du vælge hvilken LAG dit projekt vedrører. Her vælges LAG Småøerne med CVR nr. 43476092
- Du skal dokumentere at dit budget er økonomisk ansvarligt. Se projektvejledningen afsnit 7.2
- Få din LAG-koordinator til at se din ansøgning og bilag igennem inden du trykker godkend
Gode råd til projektperioden
- Læs dit tilsagnsbrev igen og igen! – her står de krav du skal leve op til, for at få udbetalt dit tilsagnsbeløb.
- Sørg for at have en plan for hvordan projektet skal finansieres i løbet af projektperioden. Der kan godt gå 6 måneder eller mere, fra du har søgt om udbetaling, til du modtager pengene. Du kan først søge om slutudbetaling når projektet er gennemført.
- Erhvervsprojekter med et tilsagn på 200.000 kr. og derover, har i løbet af projektperioden mulighed for at anmode om en rateudbetaling på op til 80% af støttebeløbet.
- Hvis du gennemfører et bygge-/anlægsprojekt med et samlet budget på over 300.000 kr. ekskl. moms, skal du indhente to underhåndsbud inden du vælger leverandører og sætter projektet i gang. Læs mere om reglerne for underhåndsbud i projektvejledningens afsnit 12 ”Regler om udbud og tilbudslov”
- Armslængde: Der må ikke være sammenfaldende interesser mellem dig som tilsagnsmodtager og dine leverandører. Ellers reduceres dit tilsagnsbeløb
- Fra det tidspunkt, hvor du har modtaget tilsagn fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen, skal du synliggøre at projektet er medfinansieret af EU. Læs mere om skiltning og synliggørelse i projektvejledningens afsnit 9
- Kontakt altid din LAG-koordinator inden du foretager ændringer i dit projekt. Ændringer kan kræve en godkendelse hos Plan- og Landdistriktsstyrelsen
- Tjek at de modtagne fakturaer lever op til kravene i Fakturatjeklisten, afsnit 13.3 i projektvejledningen
- Hvis der er søgt støtte til eksterne konsulenter, skal deres rejseudgifter/kørsel og forplejning indgå i timeprisen, og ikke figurere som særskilte poster på fakturaen
- Fakturering skal ske inden for projektperioden, som er angivet i dit tilsagn. Betalingen af fakturaer må fortages frem til der laves afrapportering til Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Afrapportering skal være indsendt senest 2 år efter datoen på tilsagnsbrevet.
- Betalingsdokumentation: Brug bankbetaling. Husk at gemme dokumentation for at betaling er sket til den leverandør, der har udstedt fakturaen. Læs mere om kravene til betalingsdokumentation i projektvejledningens afsnit 13.4
- Lav en mappe, hvor alt materiale omkring projektet opbevares (fakturaer, betalinger, relevant kommunikation med leverandører/offentlige myndigheder m.m.)
Gode råd til afrapportering og regnskab
- Der skal føres et digitalt projektregnskab (fx i et regnskabssystem, på en bankkonto eller i Excel)
- Regnskabsbilag skal gemmes i 5 år. Hvis tilskuddet til projektet er ydet som de minimis støtte (erhvervsprojekter), skal regnskabsbilag gemmes i 10 skatteår fra datoen for udbetaling af tilskuddet.
- Ved bygge- og anlægsprojekter over 300.000 kr. ekskl. moms (som er omfattet af tilbudsloven) skal der senest på afrapporteringstidspunktet indsendes dokumentation for at opgaven har været i underhåndsbud (indsend opfordringsskrivelse, valgte og fravalgte tilbud samt begrundelse for valgene). Læs mere i projektvejledningen afsnit 12
-
Du har to år, fra datoen i dit tilsagnsbrev, til at gennemføre projektet og indsende din slutrapport og anmode om slutudbetaling. Det må gerne indsendes tidligere, men projektet skal være afsluttet/fuldt ud gennemført og alle fakturaer modtaget og betalt.
- Kontakt altid din koordinator inden du anmoder om rate- eller slutudbetaling
Vær opmærksom på:
At projektet og de investeringer der indgår i projektet, skal opretholdes i 3 år (for virksomheder) og 5 år (for foreninger og kommuner). Perioden gælder fra udbetalingstidspunktet.
LAG Småøerne
Ansøgningsfasen
Du skal oprette dig som bruger i vores online-ansøgningssystem, der bruges hele vejen igennem.
Gennemførelsesfasen
Mens du gennemfører dit projekt, er det vigtigt at holde styr på papirarbejdet.
Udbetalingsfasen
Når projektet er slut, søger du om udbetaling af dit støttetilsagn ved behørig dokumentation.
Få hjælp i ansøgningsprocessen
Det er altid en god idé at kontakte en af vores koordinatorer, inden du kaster dig ud i ansøgningsprocessen. Vores koordinatorer Anja Bech Knudsen og Morten Priesholm kan både vejlede om LAG-ordningen, give dig gode råd til ansøgningsprocessen og tilbyde sparring på din projektidé.
Inden du kontakter os, opfordrer vi dig til at læse om vores støtteordninger under fanen ”Søg tilskud”.
Anja Bech Knudsen
TLF: 20 30 99 17
ak@lag-smaaoerne.dk
Morten Priesholm
TLF: 22 32 84 93
mp@lag-smaaoerne.dk
LAG Småøerne
LAG Småøerne er en forening, som gennem lokalt forankrede projekter vil bidrage til udviklingen på de 27 danske småøer. Det gør vi ved at samarbejde bredt med øboerne, det lokale erhvervs- og foreningsliv, iværksættere, kommuner og vidensinstitutioner.
Vi er en åben forening, som alle over 15 år, bosiddende på en af de 27 danske småøer, kan blive gratis medlem af. LAG Småøerne udsender nyhedsbrev et par gange om året.
LAG Småøerne
Kochsgade 31D, 2., 5000 Odense C
Mobil: +45 20 30 99 17
ak@lag-smaaoerne.dk
Læs vores Cookie- og Privatlivspolitik
Følg os på Facebook